Model "Malá elektra" od VEKAmodel » |
Hyundai i20
Auto stárne, často začíná potřebovat servis za nemalé peníze a důvěra, že vás vždy doveze kam chcete i zpět, pomalu klesá. To je znamení, že přišel čas auto nahradit jiným. Tento celkem velký krok jsem odkládal velmi dlouho a zvažoval všechny možnosti, jakého nástupce vybrat. Nakonec jsem se rozhodl pro Hyundai i20. Jaké má auto klady a zápory? Zkusím se s vámi o ně nezaujatě podělit. Tedy tak nezaujatě, jak jen to půjde...
Chtělo by to začít od začátku. Nebudu popisovat proč jsem se rozhodl staré auto vyměnit, ale co mě vedlo zrovna k tomu pořídit Hyundai i20.
Proč zrovna Hyundai i20
Úplně původní plán byl koupit bazarovou fabii a bylo by. Dle zápisku ohledně nákupu auta u AAA Auto o změně auta jsem sem tam uvažoval velmi dlouhou dobu. V bazarech jsem se ale přesvědčil, že za inzerované nízké ceny dobré auto koupit nejde. Spousta zánovních fabií byla v horším stavu než dvacet let starý favorit, kterým jsem do bazaru přijel. Dala se najít i auta, co vypadala dobře (jestli i dobrá byla těžko říct), jenže jejich cena se nepohybovala již nijak nízko. Vezmu-li nutnost servisu, riziko a pravděpodobnost závad, tak vzhledem k ceně pak již není zas tak velký rozdíl ve srovnání s úplně novým autem.
Začal jsem tedy průzkumem, co lze a za kolik pořídit. Vybíral jsem hlavně ze dvou kategorií aut a to podle velikosti. Středně malé auto (velikost Fabie) a středně velké auto (Hyundai i30, Kia Ceed,...). Není asi potřeba vůbec vysvětlovat, že velký kufr se vždycky hodí. Na druhou stranu větší auto je dražší, více papá, má dražší povinné ručení a hlavně... je velké. Ideální by pro mě bylo auto, které je větší zevnitř, než z venku. Nejčastěji jezdím po městě a blízkém okolí. Parkování ve městě je věc komplikovaná, jelikož místa je vždy málo. S malým autem se vejdete lépe. Šířky parkovacích míst bohužel spolu s auty nerostou, takže ze širokého auta může být problém vystoupit. A to nejen pro vás, ale málo místa budou mít i okolo stojící auta, takže změna designu omlácením od ostatních aut je téměř zaručena.
Do prvního předvýběru se tedy dostala auta Škoda Fabia (obyčejná i kombi), Hyundai i20, Hyundai i30, Kia Rio, Kia Ceed, Dacia Logan, Dacia Lodgy, Peugeot 208, Citroen c3. Větší auta jsou samozřejmě znatelně dražší. Plán byl tedy menší auto koupit nové nebo větší auto zánovní bazar. Auta jsem hodnotil podle šířky, velikosti kufru, reálné ceny (akceptovatelný motor a určitý minimální standard výbavy) a hodnocení bezpečnosti. Jako první jsem škrtl pežota. Nepřinášel žádné výhody oproti i20 a cena byla vyšší. Další jsem škrtl Dacie, po tom co mi dva vlastníci řekli, že od auta nemám nic moc očekávat, že je tam spousta drobností a že už by si koupili spíš něco jiného. Další padla Kia Rio, která velikostí kufru v porovnání s konkurencí nepřinášela žádnou výhodu. Citroen c3 padl, jelikož jeho cena vycházela znatelně větší než u ostatních. Následně konečně přišlo rozhodnutí jestli malé nové či větší bazarové auto. Po pár příhodách s problematickým parkováním a vyhýbáním se ve zúžených prostorech jsem zvolil menší auto. Rozloučil jsem se tedy s dalšími a zbyla mi víceméně jen Fabia a i20. V nabídce Fabie je dost těžké se vyznat díky všem možným kombinacím výbavy. Ověřil jsem si také všeobecně známý fakt, že cena Fabie velmi rychle roste. Po výběru použitelného motoru a nějaké rozumné minimální výbavy cena poskočí velmi znatelně. Prázdné auto je velmi holé a jak se říká, tak jednou bude za příplatek i volant. Cena ve výsledku byla znatelně vyšší než cena i20, ale stále zůstala jako záložní kandidát, kdyby mi í-dváca nesedla. Hyundai měl v době pořizování auta zrovna výprodejovou akci se slevou šedesát tisíc, což rozhodnutí také poměrně ovlivnilo. Zároveň byl v nabídce i velmi výhodný paket Go za devatenáct tisíc, který toho obsahoval opravdu hodně.
Nákup auta
Pro nákup auta jsem si vybral nejbližšího prodejce - Auto Pokorný v Brně. Předem jsem šel do prodejny s tím, že vím co chci a pokud mi u auta nebude něco extra vadit, tak ho vezmu. Do konce akce zbývalo doslova pár dní, takže moc času k váhání zde stejně nebylo. Motorizace byly k výběru dvě 1.2/64 kW s manuálem a 1.4/74 kW s automatem, takže jasná volba. Výbava k dispozici pouze Family, ale poměrně slušná, takže žádný problém. K dispozici byly dva pakety. Paket Start s mlhovkami a výškově stavitelným sedadlem řidiče za čtyři tisíce a paket Go! s LED denními světly, hliníkovými koly, tempomatem, elektronicky stavitelnými vyhřívanými zrcátky, vyhřívané sedačky, USB vstup pro rádio, kožený volant a řadicí páka, ovládání audia na volantu, dálkové ovládání centrálu, autoalarm, směrová světla v zrcátkách, regulace osvětlení palubní desky, tónovaná skla, dvojité zadní reproduktory a monitorování tlaku v pneumatikách. To vše za devatenáct tisíc, takže pro mě osobně určitě dobrá volba. Bez příplatku byly k dispozici tři barvy. Modrá, šedivá a bílá. Modrá barva se mi vůbec nelíbila. Bílá barva bude hlavně v zimě velmi rychle špinavá. Šedá také není nijak extra, ale záleží hodně na odstínu. Určitě nechci tmavé auto, které bude v létě rozpálené. Nebude-li tedy šedivá příliš tmavá, tak budu chtít tu, jinak bílou. Barva pro mě není zas až tak důležitá, abych za ni připlácel čtrnáct tisíc.
Auto se nekupuje zrovna často, vzal jsem sebou tedy i přítelkyni. V pondělí dopoledne jsem čekal, že tam budou mít dost času. Přišli jsme do prodejny, kde se nás recepční zeptala s čím přicházíme. Řekl jsem, že jsme viděli reklamu na akci na Hyundai i20 za dvěstě tisíc, tak jestli stále platí. Odpověděla, že se podívá, jestli je nějaký prodavač volný. Odběhla a vrátila se s prodavačem. Ten se opět zeptal s čím přicházíme, takže jsem zopakoval, že jsme viděli informace o akci na i20 za dvěstě tisíc, tak jestli stále platí. Odpověď "To jdete teda brzo" opravdu zrovna nezapůsobila a kdybych měl více času na vyřizování, tak bych se na místě otočil a šel jinam. První dojem se ani později moc nezlepšil. Akce prý stále platí, ale základní výbava bez příplatku již není, takže jedině s paketem Start což je o čtyři tisíce dražší. To mi ani nevadilo, jelikož jsem chtěl auto s vyšším paketem Go, který prý už také není. To mi vadilo již poněkud více. Všechny informace jsem se dozvěděl jen když jsem se zeptal. Iniciativa prodejce žádná, celkově spíš odrazující. Váhajícího zákazníka by spíš odradil než přesvědčil. Vyzkoušel jsem si prostor na nohy u řidiče, s odsunutým sedadlem řidiče jak se sedí za ním, prohlédl si kufr a zpracování pod kapotou. Poté jsem požádal o zkušební jízdu. Během té se žádný problém nedostavil. Pouze přední sloupek na straně řidiče mi přišlo, že je o trochu více překážející než u fabie. Ostatní mi přišlo ve srovnání právě s fabií skoro stejné. U výkonu motoru záleží na tom, co máte pod kapotou, takže těžko srovnávat, ale motor byl dostatečně výkonný a měl kultivovaný chod, jak po městě tak po dálnici. Řazení bez problému, spojka také. Brzdy dost naposilované ale v porovnání s fabií ne tak strašně a mají plynulejší nástup. Drobnou nevýhodu vidím v použité dojezdové rezervě místo plnohodnotné. Auto ale není určeno pro dálkové tratě, takže se nelze tolik divit.
Při prohlídce ani zkušební jízdě jsem na žádný problém nenarazil, tak jsem se rozhodl si auto koupit. Čekal jsem, jestli se zlepší přístup prodejce. Trochu ano, ale stále to bylo lehce pod úrovní toho, co bych očekával hned na počátku. Znovu jsem se zeptal na paket Go, jestli fakt není k dispozici a znovu byl zklamán že ne. Tak jsem se zeptal, jestli je možnost přikoupit alespoň něco z toho paketu, ale to prý také nejde. Nakonec mi proti mému očekávání přeci jen nabídl nějakou doplňkovou výbavu - koberečky. Ty jsem vzal. Pak ještě vanu do kufru, boční lišty a střešní nosič. Auto jsem objednal na úterý následující týden, k tomu jsem vzal nabídku na havarijní pojištění a povinné ručení a zaplatil zálohu. S tím jsme se rozloučili a já se šel domů (vlastně do práce) těšit se na nové auto. Tedy alespoň teoreticky, jelikož mě spíš celý týden dožíralo, že nebyl k dispozici paket Go, plus jsem se smiřoval se zchudnutím účtu o něco málo přes dvěstě tisíc. Očekával jsem, že za ty peníze bude v ceně i těšení se na auto, ale v mém případě tomu tak úplně nebylo.
Vyzvednutí auta probíhalo bez zvláštností. Kontakt s prodejcem byl již v pořádku. Podepsalo se spousty papírů a následovalo vysvětlování co je v autě co a to bylo tak všechno. Při přebírání auta je potřeba zkontrolovat vše, co nejde snadno reklamovat. Tedy že auto obsahuje všechny extra přikoupené věci a že není nikde odřené ani špinavé. Auto bylo předáváno uvnitř prodejny. Jak jsem si ale všiml později, skutečně je potřeba auto zkontrolovat na denním světle, jelikož až venku jsem objevil na střeše auta šmouhy, které naštěstí byly tvořeny jen špínou a ne odřeninami. Zklamáním byly koberečky v autě, jelikož u řidiče nekryjí šikmou odkládací plochu pro levou (spojkovou) nohu. Stejně tak originální střešní nosič, který je sice skutečně uzamykatelný, ale kulatým plastovým klíčkem (označení klíček je zde celkem nadhodnocené). Suma sumárum, doplňky, které nevyžadují speciální montáž (s ohledem na zachování záruky) nedoporučuji kupovat. Jde je sehnat levněji a některé zároveň i lepší (koberečky, střešní nosič). Z prodejny jsem zamířil na benzínovou pumpu, jelikož auto jsem dostal jen s pár litry v nádrži.
Zkušenosti z provozu
Následující část se zkušenostmi z provozu budu postupně aktualizovat, když něco nového přibude.
Sžívání s autem je celkem bez obtíží. Pokud někdo přeskočil předchozí dvě kapitoly, tak některé věci zopakuji. Do auta se dobře nastupuje i vystupuje. Sedadlo je určeno vzpřímenějšímu posedu, než bylo dříve obvyklé. Je to hlavně z bezpečnostních důvodů, aby v případě havárie došlo k menším zraněním. Ovládací prvky (světla, stěrače,...) jsou dobře přístupné. Stejně tak ovládání klimatizace a rádia na středovém sloupku. Výhled na palubní desku přes volant je dobrý a údaje jsou na palubní desce dobře rozvržené. Drobná výtka je k palubnímu počítači při ukazování aktuální spotřeby. U průměrné spotřeby je ukazován číselný údaj. U okamžité spotřeby je ale vodorovný bargraf (neboli teploměr) s ryskami po deseti. Nepoznáte (a nebo jen velmi obtížně) jestli jedete za 6.4 nebo 7.2 l/100 km.
Řazení rychlostí je bezproblematické, i když pocit vedení řadicí páky by mohl být o trochu jistější. Spojka funguje na rozjezd dobře a plynule. Tuhost spojkového pedálu je dobrá. Odezva brzdového pedálu je také dobrá. Obojí je lepší než u Fabie, kde jsou brzdy více posilovány a mají až příliš strmý nástup. Plynový pedál je celkem měkký, vyhovovala by mi o trochu silnější pružina. Vlevo od spojkového pedálu je malá odkládací plocha, kterou ale originální gumový kobereček nekryje, proto jej ani nedoporučuji.
Posilované nejsou jen brzdy, ale i volant. Ten je posilován progresivně. Při nízkých rychlostech, jako je třeba parkování je posilován hodně. Při vyšších rychlostech pak o dost méně. Já bych osobně ocenil, kdyby auto posilovalo výrazně méně, nejlépe vůbec. Další nepříjemnou vlastností je pro mě nadměrné centrování volantu. Do neutrálu se sice vrací tak normálně, ale přímo v neutrálu má drobný zub. Asi jako při nastavování poměru levý/pravý kanál u některých audio zařízení. Přesně uprostřed je drobný zub, který vyžaduje malou sílu k překonání, ale díky posilovači a lehko jdoucímu volantu trochu komplikuje hodně drobné korekce směru.
Dveře se za jízdy automaticky zamykají (lze v servise vypnout). Manuální zamykání zevnitř není z vrchu, ale z boku. Nejde asi díky tomu tak snadno zlodějem vyháčkovat, ale z venku se obtížněji kontroluje, jestli jste auto zamkli nebo ne. Nejjednodušší varianta je tedy pro jistotu vždy zkusit vzít za kliku.
Nevím jak ve vyšší výbavě, ale auto při zamčení samo nevytáhne okénka. To je ještě o trochu větší otrava, protože když si toho všimnete, musíte znovu otevřít auto a zalézt dovnitř, abyste dali klíček do zapalování.
Auto má i celkem použitelnou automatiku pro ovládání světel i když ji dle výbavy nemá (tam by asi byla chytřejší). Po nastartování rozsvítíte potkávací světla. Když pak ukončíte jízdu tak po chcípnutí motoru se světla sama přepnou na obrysová a když se rozhodnete opustit auto, tak sama zhasnou. Při zapnutí zapalování se pak sama rozsvítí potkávací světla, při startování zhasnou a pak opět svítí. Není tedy vhodné po zapnutí zapalování dlouho váhat s nastartováním motoru. Pak již ale na ovladač světel nemusíte sáhnout.
Díky létání s modely letadel různě na poli se občas dostanu na polní cestu. Auto ale nemá plnohodnotný spodní kryt motoru. Tento kryt tedy budu muset pořídit od nějakého výrobce doplňků.
Příhody z provozu
Zatím nemám auto nijak extra dlouho, takže toho moc není. Pár dní od koupě jsem si ale všiml první závady.
10.2014
Nefunguje hlášení nezapnutých bezpečnostních pásů na sedadle spolujezdce. Kontrolka po zapnutí zapalování zhasne i při obsazeném sedadle, ať již je pás zapnutý nebo ne. Nefunkční je tedy zátěžové čidlo v sedačce spolujezdce, které má určit jestli na ni někdo sedí nebo ne. Na první pohled je to drobná závada. Ve skutečnosti je ale čidlo použito i pro airbag, který se neaktivuje, když na sedadle nikdo nesedí. S autem jsem byl servisu, kde byla závada potvrzena a objednán náhradní díl čidla. Příští týden by měl díl dorazit a oprava bude na počkání.
Oprava nakonec byla provedena až ještě další týden. Po opravě to vše funguje již v pořádku. Včetně přezutí kol na zimní to trvalo od devíti ráno do tří odpoledne. Největší otrava na tom všem byla cesta pěžky ze servisu ráno a pak pro auto.
Celkové náklady
Datum | Nutnost | Cena | Položka |
9.2014 | 1 | 203 890,- | Hyundai i20 Family + paket Start, šedá barva (bez příplatku) |
9.2014 | 0 | 880,- | Gumové koberce (jdou sehnat lepší a levněji - originál nekryje odkládací plochu spojkové nohy u řidiče) |
9.2014 | 0 | 2 423,- | Ochranné boční lišty (včetně montáže) |
9.2014 | 0 | 3 659,- | Střešní nosič Hyundai (jde sehnat lepší a levněji) |
9.2014 | 1 | 600,- | Povinná výbava |
9.2014 | 0 | 1 000,- | Vana do kufru |
9.2014 | 0.5 | 6 792,- | Havarijní pojištění s povinným ručením |
10.2014 | 0 | 3 115,- | Ochranný spodní kryt motoru (prevence poškození motoru, jelikož se občas dostanu na polní cesty) |
10.2014 | 0 | 439,- | Leptací sada na vyleptání VIN kódu do skel |
10.2014 | 1 | 4 244,- | Zimní pneumatiky Sava Eskimo S3+ 175/60 R14 84T (levnější střední třída) |
10.2014 | 0 | 2 169,- | Materiál na ochranný antikorozní nástřik spodku Dinitrol 4941 |
10.2014 | 0 | 751,- | Materiál na ochranný antikorozní nástřik dutin Dinitrol ML |
10.2014 | 0 | 608,- | Náhrada jack audio vstup desky za jack+usb (druhovýroba, originálně pro Kia Picanto, nutné trochu sbrousit jeden okraj) |
10.2014 | 0 | 694,- | Hydraulický hever (plus hokejový puk na vyložení) |
10.2014 | 0 | 1 038,- | Vanové gumové koberce (zakrývají celou plochu, včetně odkládací plochy pro spojkovou nohu, zvýšené okraje) |
10.2014 | 0 | 365,- | Bluetooth OBD-II interface a prodlužovací kabel |
10.2014 | 0 | 1 301,- | Autokosmetika (čistící přípravky, mycí a sušící pomůcky) |
Shrnutí a závěr
Na závěr mohu zatím říct, že s autem jsem stále spokojen a koupě i20 mi přijde jako dobrá volba. Budu doufat, že se časem můj názor nezmění.
Úpravy a opravy
nějaké drobné ṕravy
3 comments
Dobrý den,
je nutné ošetřit auto nástřikem spodku a dutin?
Jestli je to nutné, na to není jednoznačná odpověď. Pokud si auto pořizujete jen na pár let. S koncem záruky (cca 5 let) ho prodat a pořídit nové, tak by mělo auto vydržet i bez nástřiku. Pokud chcete auto “dojezdit", tedy nechat si ho co nejdéle, tak je to určitě vhodné. V dnešní době se dělají laky velmi tenké a zároveň z ekologických laků. Při zimním posypu rozdrcený odlétavající štěrk dokáže lak poměrně poškodit a místo pak začne rezavět. Do dutin se zas mohou dostat drobné nečistoty a vlhkost (a v zimě i sůl) a to samozřejmě také nedělá dobrotu.
Já jsem auto stříkal, protože zatím si jej plánuji ponechat co nejdéle. Když už se rozhodnete auto nechat takto antikorozně ošetřit, je důležité udělat to pořádně. Auto se musí odstrojit, důkladně umýt a hlavně nechat důkladně vyschnout. Toto trvá poměrně dlouho. Rozhodně bych tedy nenechával auto stříkat někde, kde ráno přijedete a večer je hotovo. Tam nestihne voda důkladne vyschnout a akorát vám ji tam ve spárách zakonzervují.
Pokud vím, tak množství paliva počítá podle toho, kolik dávkuje přes vstřiky. Pokud auto jede, tak přepočítá množství podle rychlosti a tím získá okamžitou spotřebu. Průměrná spotřeba se počítá podle toho, kolik spotřeba nadávkoval od posledního tankování, to vyděleno ujetou vzdáleností od posledního tankování. Počítá se vždy jen od posledního tankování, delší historie se nebere v úvahu. To, že se ten údaj mění jen jednou za čas je pouze, aby ten údaj moc neskákal tam a zpátky a byl tedy lépe čitelný. Rozhodně to není spotřeba za posledních deset minut nebo něco takového.
Form is loading...